Logo je originální grafický symbol (někdy obsahující i text), který představuje Vaši firmu.
Říká se, že nikdy nedostanete druhou šanci udělat skvělý první dojem. A právě Vaše logo bude pravděpodobně to první, s čím se Vaší potenciální zákazníci setkají.
Neměli byste proto propásnout šanci ukázat jim prostřednictvím Vašeho loga, jaký typ zboží či služeb nabízíte, a co mohou očekávat, pokud se rozhodnou Vás oslovit.
Hlavní výhodou loga je zapamatovatelnost. Lidé si možná nebudou pamatovat název Vaší firmy, pokud si jej někde přečtou, ale pokud uvidí kvalitně udělané logo, vybaví se jim Vaše firma mnohem snáz.
Sami jistě víte, že se Vám okamžitě v hlavě objeví název Nike, když vidíte typickou "fajfku" aniž by poblíž byl jakýkoli nápis. Logo tak slouží jako skvělý nástroj pro zvýšení povědomí o Vaší značce. I lidé, kteří zatím nemají potřebu využít Vašich služeb, budou Vaše logo vnímat v reklamách či na reklamních předmětech, které uvidí. Poté, co se někdy v budoucnu rozhodnou nakoupit něco ze sortimentu, který Vaše firma nabízí, bude jim Vaše nabídka připadat mnohem serióznější, než nabídka firem, které jsou jim zcela neznámé.
Pokud zatím logo nemáte, Vaše nabídka, jakkoli kvalitní, je jen jednou z mnoha dalších, kterých je plný internet. Dobře udělané a snadno zapamatovatelné logo Vám naopak dává šanci vystoupit z davu, vyjádřit Vaši vizi a získat důvěru zákazníků.
Pro zvýšení Vaší důvěryhodnosti a přilákání nových zákazníků přitom stačí málo. Investujte do designu svého loga, které poté umístěte všude, kde je to možné. Vaše logo by nemělo chybět v žádné součásti Vaší marketingové strategie. Obaly, produkty, příspěvky které vkládáte na sociální sítě, webové stránky, videa na Youtube nebo reklamní předměty, to vše jsou příležitosti, jak důsledně seznamovat veřejnost s Vaším logem.
Ve skvělém logu musí být geniální myšlenka, nikoliv zbytečná složitost.
Pokud se snažíte vymyslet nové logo pro Vaše podnikání, za všeho nejdříve budete pravděpodobně muset vyřešit otázku, zda má jít o logo textové, grafické, nebo kombinaci obojího.
Grafické logo je jednoduše zapamatovatelný tvar, ikona či obrázek, který reprezentuje Vaši firmu. Typickým případem takového loga může být například typická "fajfka" reprezentující značku Nike. Hlavní výhodou grafického loga je jeho snadná rozeznatelnost. Pokud je logo dostatečně populární, lidé jej rozeznají jediným pohledem, na rozdíl od textového loga, které si musejí přečíst. Nevýhodou grafického loga však je, že pokud Vaše značka není ještě dostatečně známá, samotný symbol si lidé nedokáží přiřadit ke konkrétní firmě.
Textové logo, neboli logotyp, obsahuje oproti tomu název společnosti, který Vaši značku okamžitě komunikuje potenciálním zákazníkům, jako je tomu například u značek SONY, Marvel, Disney či Coca Cola. Přestože přečíst nápis je o něco pomalejší než uvědomit si symbol, je textové logo mnohem snadněji pochopitelné pro zákazníky, kteří si s logotypem okamžitě spojí název Vaší značky. K nevýhodám však patří to, že čistě textové logo může být zákazníky vnímáno jako nepříliš nápadité, obzvláště pokud použijete běžný font písma.
Logo však nemusí mít pouze grafickou či textovou podobu. Můžete mít logo kombinované, ve kterém je grafický symbol doplněn názvem Vaší firmy. Díky textu si tak zákazníci spojí symbol s názvem značky a později si jej snadněji vybaví. Jelikož cílem začínajících firem bývá co nejvíce proniknout do povědomí veřejnosti, je pro ně kombinované logo nejlepší volbou. Pokud však chcete v logu použít text, vždy by měl být zřetelně čitelný, bez ohledu na zmenšení loga. Font nápisu by měl korespondovat se zbytkem loga a vyjadřovat hodnoty, na kterých si jako firma zakládáte.
Základem kvalitního loga je vizuální přitažlivost, díky které dokáže zaujmout pozornost Vašich potenciálních zákazníků. Pokud Vaše logo bude vypadat, jako byste si jej navrhli v Microsoft Malování, zájemci o Vaše služby se budou celkem oprávněně ptát, jestli budete jejich potřebám věnovat větší pozornost a úsilí, než jakou jste věnovali svému logu.
Na rozdíl od velkých společností, jako je Coca Cola nebo Mc Donalds, nemá Vaše firma za sebou tak dlouhou historii, ani tak velký marketingový rozpočet. Musíte proto počítat s tím, že zákazník vidí Vaše logo poprvé.
Mělo by proto být schopno okamžitě sdělit každému, kdo jej uvidí, kdo jste a čím se zabýváte.
Při vymýšlení loga byste se měli zaměřit na několik klíčových faktorů. Jedním z nejdůležitějších je jednoduchost. Zbytečně složitá a překombinovaná loga je mnohem těžší si zapamatovat, než jednoduché tvary. Nezapomeňte také, že logo budete používat nejen na Vašich výrobcích, ale také na internetu, v mobilních aplikacích, v korespondenci, na vizitkách, reklamních předmětech a podobně.
Mělo by proto jít snadno zmenšit, aniž by se ztrácely některé detaily.
Logo by zároveň nemělo mít víc než 3 barvy. Uvědomte si, že budete potřebovat použít Vaše logo i v monochromatickém tvaru (například při černobílém tisku) a mělo by tedy být rozpoznatelné i bez barev.
Jelikož je logo jedním ze základů Vaší značky, symbolem, který si lidé okamžitě spojí s Vaší nabídkou a který budete pravděpodobně používat dlouho, měli byste si před jeho tvorbou vše důkladně promyslet.
V případě, že svěříte tvorbu loga profesionálnímu grafikovi, měli byste mu důkladně popsat svou představu, ujasnit si, jakou emoci či poselství chcete prostřednictvím Vašeho loga vyjádřit, kdo jsou Vaši klienti a jaké konkurenční výhody jim dokážete nabídnout.
Možná se Vám již v hlavě rýsuje podoba, jakou by Vaše logo mělo mít.
Možná naopak stále tápete, jak by mělo Vaše logo vypadat. Možná dokonce vůbec netušíte, co vlastně po grafikovi chtít.
Nebojte se, i přesto že tvorbě log a počítačové grafice nerozumíte, zvládnete tvorbu loga zadat a společně s grafikem se dobrat jeho optimální podoby. Aby však grafik zvládl odvést svou práci co nejlépe, nestačí "dát mu volnou ruku" - musí o Vašem podnikání vědět co největší množství informací.
Předem si proto rozmyslete, co budete Vaším logem chtít vyjádřit. Sdělte Vašemu grafikovi základní podrobnosti o Vašem byznyse, zejména to, jaký typ produktu nabízíte, kdo jsou Vaši klienti a jak se Vaše nabídka liší od konkurence. Nabízíte spíše levnější produkty pro běžné lidi, nebo si zakládáte na exkluzivní nabídce pro klientelu, která nemá hluboko do kapsy?
Bez co nejpodrobnějších informací nemůže grafik odvést dobrou práci a vytvořit pro Vás logo, které nebude jen náhodným obrázkem z editoru, ale které Vaši firmu bude skutečně charakterizovat.
Je proto důležité, aby grafik věděl, co považujete za nejsilnější stránku Vašeho podnikání, jaký je příběh Vaší značky a v čem spatřujete svoji největší konkurenční výhodu.
Pokud Vám dělá problém tyto myšlenky vhodně formulovat, zkuste si na papír napsat seznam přídavných jmen, které by podle Vás Vaši firmu a produkt měly charakterizovat. Se kterým z nich chcete, aby si lidé Vaše logo spojovali? Je to rychlost? Síla? Spolehlivost? Dynamičnost? Ujasněte si předem také to, kde budete Vaše logo nejčastěji používat. Ne každý tvar je totiž vhodný pro všechny produkty.
Pokud dokážete všechny tyto informace grafikovi dostatečně jasně sdělit, bude moci vytvořit logo, které splní svůj hlavní účel - stane se skutečným symbolem Vaší firmy.
Mnozí majitelé firem, kteří zadávají tvorbu loga poprvé, trvají na tom, aby jejich nové logo vyjadřovalo explicitně všechny činnosti, kterými se Vaše firma zabývá.
To je ovšem ve většině případů chyba.
Stejně jako v jiných oborech, i zde totiž platí, že méně je někdy více. Příliš "přeplácané" logo se nejen mnohem hůře pamatuje, ale navíc nevypadá příliš hezky. Pokud si prohlédnete loga drtivé většiny velkých a globálně úspěšných firem, budou mít jedno společné.
Vždy se jedná o jednoduchý, snadno zapamatovatelný tvar bez příliš velkého množství detailů.
Záleží samozřejmě také na tom, jaký je typ Vašeho podnikání a základní firemní hodnoty, které se snažíte prostřednictvím loga vyjádřit.
Pokud provozujete hotel v starobylém zámku, nebo je filozofií Vaší firmy vyjadřovat sepětí s rodinnou tradicí sahající do 19. století, může být Vaše logo složitější a zdobnější. Pokud jste však například IT firma a chcete vyjádřit modernost, flexibilitu a dynamičnost, mělo by být Vaše logo tak jednoduché, jak jen to jde.
I přesto, že je jednoduché logo snadněji rozpoznatelné a zapamatovatelné, nelze jej pochopitelně zjednodušovat donekonečna.
Čím jednodušší tvar totiž bude Vaše logo mít, tím složitější bude dosáhnout jeho originality a nezaměnitelnosti s logem Vašich konkurentů. Vždy je proto důležité najít konkrétní míru.
Pokud Vaše logo bude obsahovat text, nesnažte se jej tam nacpat příliš mnoho. Obzvláště pokud chcete použít nějaký exotičtější řez písma. Bohatě postačí krátký, několika písmenný název Vaší firmy.
Pokud má Vaše firma název delší a několikaslovný, můžete použít zkratku. V případě, že Vaše logo bude obsahovat textu příliš, může se stát, že při zobrazení loga v menším formátu bude špatně čitelný, čímž se vytratí informace, kterou chcete Vašim zákazníkům sdělit.
Pokud již máte základní představu o tom, co by Vaše logo mělo vyjadřovat, je načase vybrat vhodného designéra.
Nabídek je na Stovkomatu více než dost, ale pochopitelně ne všechny dosahují stejné kvality (byť všechny designery prověřujeme). Přestože mnoho zadavatelů volí jako primární kritérium výběru co nejnižší cenu, rozhodně tento postup nedoporučuji.
Mezi cenou a kvalitou totiž bývá, stejně jako v jiných oborech, přímá úměra.Namísto ceny se proto zaměřte například na pozitivní reference od minulých klientů. Lidé ve svých referencích hodnotí nejen kvalitu odvedené práce, ale také to, jak byli spokojeni s komunikací, dodržováním termínů a celkovou spoluprací.
Kvalitní designér by Vám měl ukázat své portfolio již vytvořených log, které Vám napoví hodně o kvalitě jeho práce.
Dejte si však pozor na to, aby v portfoliu byla v dostatečné míře zastoupena skutečná, nikoli pouze fiktivní loga.
Skutečným logem se rozumí logo, které nějaká existující společnost reálně používá, na rozdíl od log fiktivních firem.
U skutečně používaného loga máte větší jistotu, že je dostatečně kvalitní a originální. Pochopitelně čím větší a známější firma logo používá, tím lépe.
Dobrý návrhář se ovšem nespokojí s Vaším požadavkem "chci udělat logo".
Měl by Vám klást různé otázky, aby zjistil Vaše potřeby ve vztahu k Vašim obchodním cílům. Otázky by se měly točit kolem historie Vaší společnosti, cílového trhu, konkurence, cílů atd. Dobrý designér nad logem přemýšlí, komunikuje s Vámi a postupně jej upravuje, což zabere určitý čas.
Pokud Vám někdo nabízí vytvoření loga do pár hodin, pravděpodobně jeho tvorbě příliš energie nevěnuje, což bude na výsledku rozhodně poznat.
Pokud chcete vybrat opravdu schopného designéra, neberte hned první nabídku.
Raději oslovte více designérů a z jejich nabídek poté vyberte toho pravého.
Pokud Vám designér vytvoří více návrhů loga, budete se muset rozhodnout, které nejvíc odpovídá Vašim požadavkům a vyjadřuje podstatu Vaší firmy.
Abyste dokázali kvalifikovaně odpovědět na tuto důležitou otázku, je potřeba zjistit, jak bude logo vypadat v nejrůznějších prostředích a situacích. Nebudete jej totiž pravděpodobně používat pouze online, ale také na obalech Vašich produktů, na hlavičkovém papíru, na propagačních předmětech a podobně.
Neměli byste proto vybírat logo jen podle toho, jak vypadá na obrazovce počítače - zkuste jej vytisknout jej na papír v různých velikostech, barevně i černobíle. Jsou jeho tvary dostatečně zřetelné i v případě malého formátu?
Zkuste návrhy loga zkombinovat s Vašimi produkty a reklamními kreativami. Vypadají dobře na Vašich produktových fotografiích a bannerech?
Správné logo by mělo reklamu vhodně doplňovat a tvořit s ní harmonický celek, nemělo by dominovat, ani být příliš upozaděno.
Jelikož se firmy ze stejného oboru většinou snaží vyjadřovat příbuzné hodnoty, stává se, že se jejich loga mohou podobat, což ovšem není ideální pro originalitu a zapamatovatelnost.
Vždy se proto při rozhodování mezi jednotlivými návrhy zaměřte na to, zdali není podobný symbol již někde používán. Pokud ano, měli byste raději upřednostnit jiný návrh, jelikož přílišná podobnost nejenže mate zákazníky, ale může být i důvodem soudních sporů.
Nezapomínejte ani na to, že logo byste neměli vybírat pouze podle toho, co se líbí Vám, ale zejména podle toho, co se bude líbit Vašim zákazníkům.
Udělejte si proto malý průzkum mezi lidmi z Vaší cílové skupiny, ukažte jim jednotlivé návrhy loga a ptejte se, jak se jim líbí, jak na ně působí, jakou myšlenku podle nich vyjadřují a podobně.
Získané informace poté můžete použít při rozhodování, které logo nakonec vybrat.
Přestože jste si s grafikem předem ujasnili Vaše priority a styl, jak by mělo výsledné logo vypadat, může se stát, že se Vám přesto nebude líbit ani jeden z návrhů, které zvolený grafik vytvořil.
V takovém případě byste měli neprodleně grafika kontaktovat, a požádat jej, aby logo upravil dle Vašich požadavků.
Vzájemná komunikace je při tvorbě loga velmi důležitá.
Ne vždy, když se Vám logo nelíbí, znamená to, že není kvalitní. Vždy mějte na paměti, že logo neděláte pro sebe, ale pro Vaše potenciální zákazníky, kterým by mělo předat Vaši firemní vizi a vyvolat v nich myšlenky, které potřebujete.
Pokud je grafik profesionál, může rozumět myšlení a potřebám Vaší cílové skupiny lépe než vy. Ostatně, pravděpodobně to není jeho první logo pro firmu z Vašeho oboru.
Je proto lepší vyslechnout si jeho odborný názor, nechat si vysvětlit jeho vizi a nalézt vhodný kompromis.
Při nespokojenosti s výsledkem práce záleží také na tom, jaké podmínky spolupráce máte s grafikem dohodnuty.
Někteří tvůrci log poskytují takzvané "revize zdarma", na základě kterých Vám vytvořené logo zdarma upraví, pokud nejste s jeho vzhledem spokojeni.
Pokud však požadujete více revizí, než jste si předem dohodli, může se stát, že úpravy nad dohodnutý rámec budou zpoplatněny.
Ve výhodě budete, pokud jste si služby grafika objednali přes Stovkomat, který nabízí garanci spokojenosti, což znamená plnou refundaci zaplacené částky, pokud s dodanou prací nejste spokojeni. Navíc, pokud by dodané logo mělo evidentní vady, popřípadě nebylo dodáno ve slibované kvalitě nebo vůbec, získáte nárok na odškodnění ve výši 200 Kč. Vždy je však lepší těmto nedorozuměním předcházet, tím že si dáte záležet na výběru grafika, kterému poté jasně sdělíte své představy, popřípadě mu ukážete na několika případech, v jakém duchu byste si Vaše logo představovali.
Pokud na webu budete mít ošklivé logo, zákazníci to zhodnotí asi takto...
V případě, že pro Vás bude zpracovávat logo profesionální grafik, měl by součástí zakázky být i přehledný logo manuál.
Jde o příručku, která podrobně popisuje, jak logo používat, a definuje všechny jeho barevné i tvarové varianty. V podstatě je to takový návod k použití loga. Přestože by se mohlo zdát, že žádný návod nepotřebujete, navíc když by to mohlo znamenat snížení nákladů na tvorbu loga, opak je pravdou. Díky logo manuálu získáte informace, jak logo správně použít, aby plnilo svou funkci, což se hodí zejména při komunikaci s externími reklamními agenturami, popřípadě dalšími grafiky, kteří budou logo používat při designu Vašich produktů.
Co všechno by měl správný logo manuál obsahovat? Základem by měl být seznam všech variant kompozice loga. S textem, bez textu, ve vodorovné či svislé variantě.
U jednotlivých variant by navíc neměla chybět informace, kdy kterou použít.
Dále je vhodná definice barevnosti loga, ideálně v hodnotách CMYK, PANTONE i RGB, spolu s informací, na jakém pozadí která barva nejvíc vynikne.
Součástí by měla být i informace, jak bude vypadat logo v černobílé variantě, gravírované či světelné.
Důležitá je také ochranná zóna - prostor okolo loga, do kterého by neměly zasahovat žádné jiné prvky, aby logo dostatečně vyniklo.
Logo manuál by neměl zapomenout ani na hranici použitelnosti, minimální velikost, pod kterou se již logo stává nečitelným. Součástí logo manuálu může být i informace, jak logo nepoužívat.
Pokud je součástí loga nějaký text, měl by logo manuál obsahovat definici fontů, které byly při jeho tvorbě použity. Při pozdějším požívání loga například na vizitkách či hlavičkových papírech se může hodit i informace, které další fonty je vhodné používat pro nadpisy a okolní text, aby se s logem vzájemně harmonicky doplňovaly.
Součástí loga, které od grafika obdržíte, by měly být i jeho zdrojové soubory. Bez nich bude omezena Vaše možnost v logu cokoli později upravovat.
Zdrojový soubor je totiž většinou uložen ve vektorovém formátu (například PDF, SVG, EPS, AI nebo CDR), díky čemuž je možné logo zvětšovat a zmenšovat, aniž by s tím měnila jeho kvalita.
U rastrových obrázků, jako jsou třeba PNG, JPG, TIFF nebo PSD, něco takového není možné.
Pokud obrázek příliš zvětšíte, začne se rozpadat na jednotlivé pixely. Vytvořit ze zdrojových souborů rastrové obrázky je velice snadné, opačným směrem je to složitější.
Pokud nemáte zdrojový soubor a budete po nějaké době potřebovat v logu něco změnit, nezbude Vám než kontaktovat původního designéra, který si ovšem jistě nechá za změnu dobře zaplatit, v případě, že má zdrojové soubory stále k dispozici.
Při tvorbě nového loga si proto dejte pozor, v jakém formátu logo objednáváte.
Může totiž dojít k tomu, že designér nabízí logo pouze v rastrovém formátu. To ovšem vede k dodatečným nákladům na straně objednatele, který musí designérovi platit za každou změnu - a to někdy více, než stálo původní dílo.
Co si počít, pokud máte logo v rastrovém formátu a k původním zdrojovým souborům nelze získat přístup? Nebojte se, i to je možné vyřešit.
Jednou z možností je ruční překreslení loga v programu, který umí pracovat s vektorovou grafikou (například Corel Draw nebo Adobe Illustrator). Vyžaduje to sice určité grafické schopnosti, ale pokud není logo příliš složité, měli byste to zvládnout.
Druhou možností je použití některého programu, který dokáže rastrové obrázky překládat do vektorového formátu. Jde sice o jednodušší postup, ale výsledek nemusí být v tomto případě zcela stoprocentní. Je lepší problémům předcházet, a zdrojové soubory si zajistit již při tvorbě loga.
Při tvorbě loga více než kde jinde platí, že kvalita má svou cenu.
Představa, že Vám někdo udělá logo zdarma, protože Vaše firma je nezisková, začínající, nebo jde jen o malý blog, je zcela mimo.
Designér nad Vaším logem bude muset strávit určité nezanedbatelné množství času, vytvořit několik (často hodně) návrhů, než najde takový, který by byl originální, přitažlivý a zároveň Vaši firmu dokonale vystihoval.
Jistě, na internetu najdete online nástroje, které Vám umožní vytvořit si logo zdarma z předpřipravené grafiky, popřípadě je možné si logo stáhnout z fotobanky, ovšem užitek, který tím získáte, se bude limitně blížit nule.
Podobné editory totiž používají miliony blogísků z celého světa, a Vaše logo by tak bylo lidem spíše pro smích.
Pozor byste si měli dát také na nápadně nízké cenové nabídky. Pokud někdo inzeruje vytvoření loga za 100 Kč, pravděpodobně jen tak halabala vytvoří nějaký tvar, popřípadě použije výše zmíněný bezplatný logo generátor.
Cena loga se odvíjí od mnoha faktorů, například loga, která plánujete užívat jen krátce, typicky pro jednorázové či sezónní akce, zpravidla stojí méně, než nadčasové výtvory, u kterých je plánována životnost na desítky let.
Při přemýšlení, kolik peněz do tvorby loga investovat, uvažujte nad tím, jaký obrat v budoucnosti očekáváte, jestli plánujete expanzi i do zahraničí, a jaké produkty Vaše firma vlastně nabízí.
Pokud chcete kvalitní logo, které by Vaši firmu dostatečně reprezentovalo, připravte se sáhnout do peněženky minimálně pro 2 000 Kč. Možná Vám to může připadat jako zbytečné vyhazování peněz, které byste mohli použít na rozvoj svého podnikání, ale uvědomte si, že peníze vynaložené na kvalitní logo nejsou pouze nákladem, ale investicí do budoucnosti Vaší firmy, která se Vám časem mnohonásobně vrátí.
V roce 2012 jsme založili Stovkomat s cílem vytvořit místo, kde odborníci mohou nabízet své služby ostatním uživatelům. Od začátku bylo zaměření projektu na levnější, ale kvalitní a prověřené služby.
Napsat nám zprávu